دانش . تجربه . تخصص

 

 

 

 

یک لوگو یا آرم خوب چه خصوصیاتی دارد ؟

اگر می خواهید برای شرکت ، محصول یا برند خود ، یک لوگوی خوب داشته باشید ، برای انتخاب یک طراح لوگوی حرفه ای، باید به موارد زیر حتما توجه کنید : 

اول اینکه یک لوگوی خوب باید ساده باشد . سادگی و دوری از پیچیدگی های بصری ، اولین اولویت یک لوگوی قوی ، حرفه ای و خوب است . لوگوی شما باید به قدری ساده طراحی شود ، که حتی با یک بار دیدن ، در حافظه تصویری مخاطب جای بگیرد و اگر بعد از مدتی از مخاطب خود خواستید تا شکل لوگوی شما را توضیح دهد و یا آن را روی یک برگه کاغذ بکشد ، با کمترین اشتباه و شبیه ترین حالت به لوگوی اصلی ، آن را توصیف و یا طراحی کند . 

سادگی در طراحی لوگو آنقدر مهم است که اغلب صاحب نظران ، وجه تمایز لوگو از دیگر محصولات گرافیکی بصری را ، سادگی آن عنوان کرده اند . 

سادگی در طراحی لوگو به معنی استفاده حد اقلی از عناصر بصری است ، در عین حالی که همین عناصر بصری مختصر ، مفهوم کلی لوگو و همچنین زیبایی بصری را دارا باشد.

طراحان حرفه ای با کمترین خطوط و کمترین عناصر بصری ، خلاقانه ترین و با معنا ترین لوگو را نسبت به موضوعیت برند ، طراحی می کنند . 

همانطور که می دانید طراحان بسیاری وجود دارند که بصورت تجربی و بدون پیشینه علمی و آکادمیک وارد عرصه طراحی گرافیک و بویژه طراحی لوگو شده اند . این طراحان صرفا با اتکا به نرم افزارهای گرافیکی و استفاده از افکت ها و استایل های آماده و یا حتی استفاده از طرح های آماده اینترنتی ، اقدام به طراحی لوگو می کنند. معمولا لوگوهای طراحی شده توسط این دسته از طراحان دارای زرق و برق های بصری بوده و بواسطه خوش آب و رنگ بودن ، به نوعی در چشم مخاطبان جلوه می کنند . ولی مشکل آنجا پیدا می شود که وقتی قرار است این لوگوی طراحی شده توسط طراحان غیر حرفه ای را در رسانه های مختلف ، که مورد نیاز صاحب برند یا صاحب محصول است اجرا گردد، با مغایرت های اجرایی و تکنیکی مواجه می شوند. یا لوگو به قدری پیچیده و شلوغ طراحی شده که قابلیت اجرا در رسانه ی مورد نظر را ندارد و یا آنقدر شلوغ و بی مفهوم است که به یاد هیچ مخاطبی نمی ماند. 

منظور از قابلیت اجرای لوگو در رسانه های مختلف را می توان با این مثال عنوان کرد : فرض کنید قصد دارید لوگو و یا آرم مورد نظر خود را در قالب یک تندیس و یا حجمی سه بعدی تولید کنید. لایه های غیر مرتبط و غیر واقعی ، که در طراحی دو بعدی قابل اجرا می باشند و در هنگام طراحی به اجرای سه بعدی آن فکر نشده ، ایجاد مشکل می کند. شما مجبور می شوید یا قسمتی از لوگوی خود را تغییر دهید و یا از ساخت تندیس و یا حجم سه بعدی لوگوی خود صرف نظر کنید. 

این خصوصیت هم یکی از اصلی ترین خصوصیات لوگوی موفق به شمار می آید که از آن با عنوان خاصیت تطبیق پذیری لوگو یاد می شود. که منظور از آن ، تطبیق پذیری لوگو با رسانه های مختلف می باشد.

از دیگر خصوصیات لوگوی موفق ، ماندگاری در ذهن است که در مطالب فوق به آن اشاره شد . 

مرتبط بودن لوگوی طراحی شده به موضوع لوگو هم از اصول اساسی یک لوگوی موفق است که به آن اشاره شد . 

شما می توانید با توجه به مطالب ذکر شده ، و بررسی نمونه لوگوهای طراحی شده در این سایت، وجود تمام این خصوصیات را در لوگوهای طراحی شده این سایت به وضوح مشاهده نمایید. 

 برچسب ها

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید.
تشخیص دهنده ربات: