برند های بزرگی که نابود شدند !!! «قسمت دوم : مولینکس - Moulinex»

در ادامه مطلب « برندهای بزرگی که نابود شدند !!! قسمت اول » که به بررسی برند قدیمی و نام آشنای «کُداک Kodak» پرداختیم، این هفته به بررسی شکست برند مشهور «مولینکس Moulinex » خواهیم پرداخت.

onlogo.ir  |  طراحی لوگو | طراحی آرم | طراحی علامت تجاری

این لوگو ، که به چشم بیشتر ما ایرانیها، تصویری آشناست مربوط به برند معروف مولینکس Moulinex است . این شرکت تولید کننده فرانسوی لوازم خانگی الکتریکی کوچک می باشد که ما اغلب تصویر این لوگو ی زیبا را بر روی مخلوط کن های تولید شده توسط این برند دیده ایم. طراحی لوگو ی این برند در قالب لوگوتایپ و برپایه تکنیک خط دستنویس (Handwritten) انجام شده است.

پرونده ورشکستگی مولینکس ، در سپتامبر سال 2001 تشکیل شد. گرچه برند با این اقدام فوراً در موقعیت بغرنجی گرفتار آمد، اما به هر حال اتخاذ چنین تصمیمی به نظر اجتناب ناپذیر و ضروری می رسید. تحلیل گر یک موسسه واسطه گری در فرانسه، می گوید: «حتی اگر خود شرکت هم می خواست کار را ادامه دهد، سهامداران با آن مخالفت می کردند. اعلان ورشکستگی باید صورت می گرفت؛ چون در غیر اینصورت به انحلال شرکت منتهی می شد.»

با نزدیک شدن به زمان فروپاشی، 21000 کارمند این شرکت برای حفظ شغل های خود به روش ها و اقدامات غیر معمولی روی آوردند. یک کارخانه مایکروویو در شمال فرانسه، توسط کارگران اشغال و به آتش کشیده شد. روز بعد کارگران به کارخانه برگشتند و تهدید کردند که با بمب های دست ساز خود بقایای برجای مانده از کارخانه را منفجر می کنند. به گزارش مجله بیزینس ویک، مقامات اتحادیه حتی میانجی تعیین شده از سوی دولت را به گروگان گرفتند تا معامله ی بهتری بر سر قراردادهای دوران بیکاری خود داشته باشند. میانجی دستگیر شده در پیامی تلفنی به مطبوعات اعلام کرد «تقریبا می شود گفت که من حبس شده ام، اما این یک نمایش واقعی نیست.»

این حوادث غم انگیز، کاری جز رقم زدن فصل پایانی افول تدریجی و ادامه دار شرکت از پیش نبردند. این شرکت تحت مدیریت جین مانتلت، بنیان گذار مولینکس، از پیش بینی افت اقتصادی اوایل دهه 1980 درماند و از سال 1985 ضررها به سرعت رو به فزونی گذاشتند. مشکل بعدی به محصولات اصلی این شرکت، یعنی مایکروویوها، مربوط می شد. تولیدکنندگان آسیایی، بازار اروپا را با محصولات مشابه و ارزان تر پر کرده بودند. اما مولینکس برپایه استراتژی خود به منظور فائق آمدن بر دیگر شرکت ها و با صرف هزینه های سنگین، تلاش کرد تا با عرضه محصولاتی مانند یک قهوه ساز شیک و حرفه ای به نام «کروپس» که آن را در سال 1987 ابداع کرده بود، به راه خود ادامه دهد. بدهی ها دائما در حال افزایش بودند به طوری که در سال 1996 مولینکس تلاش کرد با اخراج 2600 کارگر ضرر خود را جبران کند. این طرح بی رحمانه در کوتاه مدت موثر افتاد.

در سال 1997 مولینکس از سوددهی این شرکت پس از سالها خبر داد. با این حال عمر این شادی بسیار کوتاه بود. شهرت برند در فرانسه که به دلیل تعدیل نیرو آسیب دیده بود، سال بعد نیز به سبب فروپاشی جدیدی در اقتصاد روسیه متحمل صدمات دیگری شد. از آنجا که روسیه دومین بازار بزرگ مولینکس محسوب می شد، فروش شرکت به نحو چشمگیری تحت تأثیرات نامطلوب این فروپاشی اقتصادی قرار گرفت و مجددا به وضعیت قرمز بازگشت. با وقوع بحران اقتصادی مشابهی در بازار برزیل، جایی که مولینکس دارایی های زیادی در تملک خود داشت، اوضاع بیش از پیش رو به وخامت گذاشت.

در ماه سپتامبر سال 2000 ، مولینکس با شرکت ایتالیایی برانت ادغام شد. در واقع هیچ راهی برای جلوگیری از افت بازار فروش و افزایش بدهی ها وجود نداشت. ورشکستگی سال 2001 غم انگیز اما گریز ناپذیر بود.

مولینکس هنوز هم برای یافتن یک خریدار تلاش می کند؛ چراکه پیشگویی های دلگرم کننده در مورد آینده برای مشهورترین برند فرانسوی درست از کار نیامدند.

onlogo.ir مرکز تخصصی طراحی لوگو | آرم | برند | علامت تجاری

 

منبع : شکست های نام های تجاری | فصل 10 ، صفحه 303 | نویسنده : مت هیگ | مترجمان : دکتر احمد روستا ، فاطمه اللهیاری

 برچسب ها

برند های بزرگی که نا شدند !!! «قسمت دوم : مولینکس - Moulinex»برندشکست برندبرندهای شکست خوردهبرندهای بزرگبرند لوکسبرند لوازم خانگیلوگولوگوی مولینکسطراحی لوگوشکست نام تجارینام تجاریبرند ورشکسته

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید.
تشخیص دهنده ربات: