برند های بزرگی که نابود شدند !!! «قسمت اول: کداک - KODAK»

همه برند ها سرانجام به بن بست شکست می رسند. هیچ تضمینی برای حیات ابدی یک برند وجود ندارد. بعضی از برند ها با ضربه مهلکی از پای در می آیند، برخی دیگر با سردادن ناله ای سوزناک به خاک می افتند؛ اما بدون شک برای همه آنها زمانی فرا می رسد که مرگ خود را به چشم می بینند.

آیا برای کوکاکولا هم ممکن است چنین اتفاقی روی دهد؟ در مورد مک دونالد چطور؟ در واقع باید گفت که خطر ناپدید شدن آنها نیز طی همین امروز یا فردا یا حتی چند دهه آینده دور از ذهن نیست . اما در هر حال پیش بینی آینده کار غیر ممکنی است و باید پرسید که آیا خرد جمعی یک جامعه، برند ها را از روی میزان سابقه شان رد می کند؟

بسیاری از قدرتمندترین برندهای سده گذشته به نظر رو به انقراض می آیند. اغلب آنها در حال حاضر سقوط کرده اند. از این رو در این مطلب به بررسی برندهای موفق سابق که اکنون در بین نیستند یا آنهایی که روز به روز ضعیفتر می شوند ، میپردازیم.

 

کُداک - KODAK ؛ ناکام از طلایه داری

آیا یک برند می تواند مرزهای موفقیت را تا فاصله ای فراتر از تصور زیرپا بگذارد؟ به طور خلاصه می توان پاسخ داد که نه نمی تواند. آیا تصور این که موفقیت و محبوبیت برندهایی مانند کوکاکولا یا مک دونالد رو به سستی بنهد ممکن است؟ مطمئنا خیر. در حال حاضر قدرتمندترین برندها، قوی ترین پیوندها را نیز با مصرف کنندگان خود دارند. مصرف کنندگان کاملا می دانند که از کوکاکولا (کولا) و از مک دونالد (فست فود) چه می خواهند و انتظار چیزی متفاوت از خواسته شان را هم ندارند. اگر مک دونالد تصمیم می گرفت تا رستوران های درجه یکی مخصوص گیاه خواران برپا کند، باید نام خود را تغییر می داد تا توجه مشتری ها را به خود معطوف سازد. چوب این تجربه قبلا بر پیکره کوکاکولا خورده است. زمانی که این شرکت طیف پوشاک کوکاکولا را به بازار عرضه کرد، میزان فروش ها و استقبال مردم بسیار کمتر از حد انتظار بود. مشکل اینجا بود که با وجود جایگاه مطرح و قابل ستایش این برند در تمام دنیا، مردم دوست ندارند کوکاکولا را بپوشند و ترجیح می دهند آن را بنوشند. 

شاید بتوان گفت که در حال حاضر تغییر و تحولات هیچ بازاری در دنیا به اندازه بازار دوربین های عکاسی نیست هر روز بر تعداد افرادی که دوربین های عکاسی معمولی خود را باقوام دیجیتالی آنها جایگزین می کنند، افزوده می شود. بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده اند که دیجیتالی شدن بازار دوربین حتمی است، اما زمان قطعی آن هنوز مشخص نیست.

ایستمن کداک (Eastman Kodak) یک شرکت چند ملیتی سازنده ی تجهیزات، مواد خام و خدمات عکاسی است که دفتر مرکزی آن در شهر روچستر در ایالت نیویورک ایالات متحده واقع شده و توسط جورج ایستمن در سال 1892 تأسیس شد.

نام کداک، «اصالتاً» با دوربین های عکاسی سنتی در پیوند است. بسیاری از مردم زمانی که به کداک می اندیشند، جعبه های زرد ردنگ فیلم را به یاد می آورند. اما مجهز شدن این برند به فن آوری پیشرفته دیجیتال، در باور مشتری ها نمی گنجید.

این شرکت مخترع اولین دوربین های عکاسی دستی بود که موجب عمومیت یافتن هنر عکاسی شد و از قدیمی ترین و معروف ترین تولید کنندگان تجهیزات و مواد عکاسی در جهان به شمار می رفت و تصاویر نخستین فرود انسان بر کره ماه توسط یکی از دوربینهای این شرکت تصویربرداری شد.

جان کوتلر، پروفسور دانشکده کسب و کار هاروارد، تغییر جهت یا فرار به سمت عکاسی دیجیتال را یک چالش بسیار بزرگ و تکان دهنده برای این برند ذکر می کند. «تا مدت زمانی به اندازه یک قرن، کداک بیشترین سهم بازار و موفقیت ها را از آن خود کرد. کداک در مبارزه خود برای بقا، همان اشتباهات آی بی ام را مرتکب شد.»

کداک که مشهورترین شرکت عکاسی قرن بیستم محسوب می شد در سال 2012 اعلام ورشکستگی کرد. کارشناسان دلیل ورشکستگی کداک را ناتوانی آن در تطبیق با پیشرفت ها و تحولات بنیادین دنیای عکاسی در پی ورود دوربین های دیجیتال دانستند. این وضعیت باعث شده بود تا ارزش سهام کداک در پانزده سال از 31 میلیارد دلار به کمتر از 150 میلیون دلار کاهش یافته و تعداد کارکنان آن در مرکز اصلی شرکت هم از 60 هزار نفر به هفت هزار نفر تنزل پیدا کند.

 

 برچسب ها

برند های بزرگی که نا شدند !!! «قسمت اول: کداک - KODAK»شکست برندبرندبرندسازیبرندینگدرسهایی از برندبرند های بزرگلوگوطراحی لوگوطراحی برندکداکkodakbrandbrandinglogologodesign

(1394/12/18)
خیلی عالی بود، ممنون
(1394/12/18)
با سپاس از بذل توجه شما
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید.
تشخیص دهنده ربات: